Každý, kto nadobudne nehnuteľnosť má povinnosti, ktoré treba splniť, väčšinou to súvisí s prepísaním energií, ale ľudia často zabúdajú aj na ostatné náležitosti. Ako doklad pri prepise energií slúži buď návrh na vklad, kde je viditeľná pečiatka katastrálneho úradu, alebo po vykonaní prepisu je to potvrdenie zmeny vlastníctva na nového majiteľa (resp. list vlastníctva). Vo väčšine prípadov sa nehnuteľnosť odovzdáva už pri podaní návrhu na vklad. Toto tlačivo potom slúži ako doklad pre správcov sietí a pri bytoch aj pre správcu obytného domu.
Prepísanie energií a nájomného v byte (v rodinnom dome nie je správca ani spoločenstvo), pri odovzdaní bytu je potrebné opísať stavy energií a predložiť jednotlivým správcom pri nahlásení zmeny + na všetky tieto úrady je potrebné si zobrať návrh na vklad s pečiatkou katastrálneho úradu, resp. list vlastníctva alebo potvrdenie z katastra, kde je vyznačená zmena na nového majiteľa, pokiaľ už idete vybavovať, treba si ešte premyslieť formu platenia, akú zvolíte máte na výber – trvalým resp. inkasom z účtu, inkasným lístkom, poukážkou, resp. vkladom na účet príslušného správcu.
1.Návšteva spoločenstva alebo správcu (pri rodinnom dome sa neeviduje - potrebná návšteva priamo správcu dodávky vody – Veolia, a.s.), väčšinou správca domu robí vyúčtovanie vody a tepla – stanovenie nájomného a záloh na mesiac, nahlásenie stavu týchto energií a forma platenia
2.Návšteva VSE, a.s. – nahlásenie stavu energií, stanovenie tarify, mesačnej zálohy a formy platenia
3.Návšteva SPP,a.s. . (pokiaľ nie je zavedená prípojka od SPP, a.s., tak táto povinnosť je bezpredmetná), a.s. – nahlásenie stavu energií, stanovenie tarify, mesačnej zálohy a formy platenia
4.Pokiaľ nie ste platiteľom koncesionárskych poplatkov, je potrebné sa zaevidovať, koncesionárske poplatky sú viazané na odberateľa elektrickej energie a v zmluve o pripojení je tzv. evidenčné číslo, ktoré sa uvádza aj na tlačive prihlásenie platiteľa koncesionárskych poplatkov, toto vyplnené tlačivo je potrebné odovzdať na príslušnej pošte, ktorá to doručí rozhlasovej a televíznej spoločnosti, všetky potrebné tlačivá sú na stránke http://www.rtvs.sk
5.Pokiaľ už máte list vlastníctva na nového majiteľa, je potrebné navštíviť správcu dane z nehnuteľností a splniť si tzv. ohlasovaciu povinnosť z nadobudnutia nehnuteľnosti – obecný úrad, mestský úrad v danej lokalite, ako doklad je kópia kúpno-predajnej zmluvy spolu s listom vlastníctva, takisto je potrebné najneskôr do 31.januára nasledujúci rok vyplniť daňové priznanie z vlastníctva nehnuteľnosti (toto daňové priznanie sa podáva iba prvýkrát (resp. pokiaľ nenastane zmena), potom už predpis chodí automaticky každý rok, v prípade viacerých majiteľov to závisí od dohody, pri byte môže túto povinnosť vykonať jeden z vlastníkov.